De nieuwe muur


De Berlijnse muur is niet meer, al 15 jaar ondertussen. Ik herinner me nog heel goed de uitzinnige mensenmassa op televisie, maar na de euforie kwam de kater. De Trabantjes mogen dan wel verdwenen zijn, de verschillen tussen Oost- en West zijn dat niet. Een enquête wees onlangs nog uit dat één op de vier Ossies maar wat graag zou terugkeren naar het goeie ouwe DDR-tijdperk.
Toenmalig VRT-journalist Geert Van Istendael bracht in '89 verslag uit van de feiten. De man bekloeg zich er vanavond in het VRT-duidingsmagazine 'Terzake' over dat de muur zonder scrupules was afgebroken. Hadden die Fritzen 'm dan gewoon moeten laten staan in naam van het cultureel erfgoed?! Of hadden ze er een pretpark voor ouwe SED'ers van moeten bouwen? Ik meen mij trouwens te herinneren dat er nog een behoorlijk stuk muur recht staat, al kan dat ook aan de halve liters Bittburger gelegen hebben.
De ironie van het lot wil dat Van Istendael misschien nog een beetje zijn zin krijgt, want het Checkpoint Charlie-Museum wil zo'n 200 meter muur heropbouwen met betonblokken uit de originele muur. De nieuwe muur zou niet op de originele plaats komen, omdat daar 'andere bebouwing' staat. Laat me raden... De souvenir-shop? Een hotdog-kraam?
De Berlijnse muur is niet meer. Nee, hij staat nu tussen Israël en Palestina. Hopelijk gaan ze daar minder driest te werk als ze 'm ooit willen neerhalen...