'Rot op, en stop!'


'Kom op en Stop'. Het zou de titel kunnen zijn van de nieuwe Clouseau-single, maar het is de slogan van de tweejaarlijkse actie 'Kom op tegen Kanker'. Bedoeling is uiteraard rokers van de sigaret af te helpen, omdat je van roken nu eenmaal kanker kan krijgen. Er zijn wel meer zaken waar je kanker van kan krijgen. Van uitlaatgassen bijvoorbeeld, of van een overdosis junkfood, of van de kerstsingle van de Pfaffs, of van te veel nadenken, of...van het moraliserende wijsvingertje van de gezondheidsmaffia. Maar dat geheel terzijde.
'Kom op en Stop' wil een hype creëren, en mikt op zo'n 10.000 kersverse ex-rokers tegen oudjaar. Als tegenprestratie zal acteur
Marijn De Valck -tevens succesvol worstenfabrikant- zich op Herman Broodaanse wijze van het Sheraton-hotel in Brussel gooien. En het is De Valck menens in Het Nieuwsblad;

"Het is een kwestie van durf, meer niet. Pas op, ik doe dat wel op de minst evidente manier. Dat wil zeggen met mijn hoofd naar beneden gericht.''

Misschien kan de "N.V. Boma" hem in geval van een slechte afloop verwerken in een nieuw soort worst. Liefst niet kankerverwekkend, dat spreekt voor zich.
Zou het niet kunnen dat roken (of nét niet roken) een persoonlijke beslissing is, en dat bijgevolg niemand u en mij diets hoeft te maken dat we dat beter niet doen? Niemand dus, noch de overheid, noch een stelletje kut-bv's, noch een omhooggevallen blogster.
Zo'n maand geleden had ik het bijna aan de stok met een zekere
'Buffie' (posting+commentaren 15 november). 'Buffie' verwijt rokers egoïsme en zelfingenomenheid. Ik zie mezelf nog eerder kanker krijgen van een overdosis verzuurd en intolerant gezeur dan van mijn sigaretten.