De trein is altijd een beetje werken
bedrijven Johan Vande Lanotte (SP.a) afhangt, reppen we ons massaal per trein naar ons werk. Als onze baas het wil, kan dat zelfs gratis!
Ambtenaren -dat zijn die vitale flexibile werkpaarden- kunnen al zo'n tien maanden gratis naar het werk sporen. Werknemers van privé-bedrijven mogen dat sinds deze week. Het bedrijf betaalt tachtig procent van het treinabonnement, de overheid de resterende twintig procent. Vijfhonderd privé-bedrijven tekenden al een contract met de NMBS.
Vandelanotte - apetrots architect van het systeem- reageert alvast opgetogen;
"Elke nieuwe reiziher is een hoede zaak. Een impact van vijfduizend reizihers, dat is misschien vijfduizend wahens minder."
Vandelanotte wil uiteraard de files van de baan helpen. Een lovenswaardig initiatief, ware het niet dat de criticus in onszelf een doemscenario van Indiase treinstellen ziet aanstormen. Als Vande Lanotte's plan een succes blijkt, kan het wel eens erg drummen worden in de ochtend- en avondspits. Erger nog, het is nu al bijwijlen kwestie van tijdig uit te halen met een welgemikte rechtse wil je niet tussen de sporen belanden. En wie wil er nu met een rothumeur in een sardienenblik naar zijn werk sporen?
Eén voordeel; die zevenduizend NMBS-werknemers die spoorbaas Karel Vinck wil laten afvloeien hoeven alvast de trein niet meer op. Dat scheelt. Tenzij die allemaal eerst nog even gaan staken natuurlijk...
Ambtenaren -dat zijn die vitale flexibile werkpaarden- kunnen al zo'n tien maanden gratis naar het werk sporen. Werknemers van privé-bedrijven mogen dat sinds deze week. Het bedrijf betaalt tachtig procent van het treinabonnement, de overheid de resterende twintig procent. Vijfhonderd privé-bedrijven tekenden al een contract met de NMBS.
Vandelanotte - apetrots architect van het systeem- reageert alvast opgetogen;
"Elke nieuwe reiziher is een hoede zaak. Een impact van vijfduizend reizihers, dat is misschien vijfduizend wahens minder."
Vandelanotte wil uiteraard de files van de baan helpen. Een lovenswaardig initiatief, ware het niet dat de criticus in onszelf een doemscenario van Indiase treinstellen ziet aanstormen. Als Vande Lanotte's plan een succes blijkt, kan het wel eens erg drummen worden in de ochtend- en avondspits. Erger nog, het is nu al bijwijlen kwestie van tijdig uit te halen met een welgemikte rechtse wil je niet tussen de sporen belanden. En wie wil er nu met een rothumeur in een sardienenblik naar zijn werk sporen?
Eén voordeel; die zevenduizend NMBS-werknemers die spoorbaas Karel Vinck wil laten afvloeien hoeven alvast de trein niet meer op. Dat scheelt. Tenzij die allemaal eerst nog even gaan staken natuurlijk...
« Start | Volgende post »