Lopez-blogsters maken het bont

"Ik hou nie van madammen met nen bontjas" zong Pajottenlander Urbanus in een ver verleden. Anno 2005 klinkt de banvloek over bont niet zachter, maar dan in de blogosfeer. Kop van jut is Jennifer Lopez.

De zangeres met de bontste kont uit de muziekwereld -maar dat geheel ter zijde- loopt er tegenwoordig bij als ware ze een wandelende
chinchilla. Meer nog, Lopez ontwierp haar eigen modecollectie die geheel in het teken staat van bont. Bij wijze van protest linken Meisjemeisje, Appelblauwzeegroen, en Mijnkopthee naar een pagina waarop u het laatste album van La Lopez integraal kan downloaden. De dames lieten zich inspireren door deze protestsite, waarop u ondermeer een paar wasberen levend ziet gevild worden. Schokkende, ronduit wansmakelijke beelden, die zelfs de grootste vijand van Michel Vandebossche doen kokhalzen. (Ik heb het opgegeven na 20 seconden, want mijn schotel stoemp met chipolata's baande zich bijna een weg uit mijn lichaam via de minder reguliere weg.)

Alle sympathie voor de actie, maar dat belet niet dat de kritikaster in mezelf zich andermaal aandient als een etterende puist. Het lijkt me net iets te makkelijk om de consument -in casu Jennifer Lopez- aan de schandpaal te nagelen. Een markt voor bont zal er altijd zijn, alle verontwaardiging ten spijt. Het probleem bij de bron aanpakken lijkt me nuttiger en vooral moediger.
'Let's get stout' moeten onze blogsters gedacht hebben. Heel benieuwd wanneer ene Marcel Heymans (of zijn Nederlandse tegenhanger) -of godbetert een of andere losgeslagen bibliothecaris- zich aandient in de digitale postbus van onze bloggende chinchilla's. Nog meer benieuwd of idealisme en verontwaardiging het dan halen van comfort en opportunisme. En laat ons een chinchilla een chinchilla noemen; Jennifer 'Sweetface' Lopez zelf ligt hier niet wakker van. Haar bankrekening nog minder. In het beste geval verschijnt ze volgende keer ten tonele in een bontjas met 'maar' 90 i.p.v. 100 chinchilla's. In het allerbeste geval trekt Lopez haar evakostuum aan.
Jammer dat Moby, Three Doors Down, of Sarah Bettens, geen bontmatel dragen. Laat staan
The Super Furry Animals. Ik hoef die rommel van furry Lopez niet op mijn harde schijf. Ze zou me al de auteursrechten van een paar van haar misbaksels moeten cadeau doen. Nee, nog voor geen 100 nertsen...