Planet Vlaanderen en Forret: zin of onzin?

Maarten Schenk -bekend van Typepad en zijn reacties op LVB.net- heeft vandaag zijn aggregatorsite 'Planet Vlaanderen' gelanceerd. Op de site publiceert Schenk logs van "de beste Nederlandstalige Vlaamse weblogs, toch volgens de telling van "Peter Forret".

Weblogs en bloggers zijn hip, wordt wel eens gezegd. We gaan het nog geloven ook, want er gaat tegenwoordig geen week voorbij of een nieuw 'project' verlaat de baarmoeder van de blogosfeer. Nog vers in ons geheugen zitten de plannen voor een
megablog, de linkteller Blogium, en de Gentse stadsblog. Dat ging niet zelden gepaard met een verhitte discussie, recht evenredig met de gezwollen ego's in weblogland.

Noem mij een doemdenker, maar ik voel het al stinken tot op het Schoonselhof van Deurne Hoboken. Benieuwd hoe lang de polemiek dit keer op zich laat wachten. Want wie bepaalt immers wat de beste weblogs zijn? De top 30 van Forret -en dus ook de aggregator van Schenk- baseert zich blijkbaar vooral op het aantal hits, maar zijn weblogs met veel hits automatisch ook goeie weblogs? Verdienen hithoeren het krediet dat ze krijgen? Schijten beren in de bossen? Ik ben geneigd te zeggen van niet, al heb ik nog nooit een beer zien schijten op de Meir.


Los van de criteria die Forrest hanteert en van het feit dat mijn tenen altijd verschrikkelijk beginnen te krullen van hitparades, kan ik mij wel vinden in zijn top 30. Ach, ik ben natuurlijk zo objectief als een redacteur van
't Pallieterke, aangezien ZonderZever er ook instaat. Maar ik kan zo direct nog een tiental sublieme weblogs opnoemen die uit de top 30 vallen. Reden? In een aantal gevallen één groot mysterie. (Chips & Cookies, Hullabaloo, Rigoureus, Bart Vandamme...?) In andere gevallen wellicht omdat ze minder hits halen. En waarom halen ze minder hits? Omdat ze minder lang bezig zijn, of omdat ze minder frequent posten. Hebben hitparades dan zin? Zijn initiatieven zoals die van Schenk en Forrest onverdeeld positief? Ja en nee. Het samenstellen van een 'clubje' houdt altijd in dat mensen zich uitgesloten voelen. Zeg dat Zeveraar het gezegd heeft...