Antwerpen in de frigo

Het IJssculpturenfestival opent vandaag eindelijk zijn kunstzinnige frigo op de gedempte Zuiderdokken op het Antwerpse Zuid. Eindelijk, omdat ik het ondertussen wel heb gehad met het monotome geluid van drilboren en zagen wanneer ik een 'goot grof Ardeens' ga halen. Fiere sinjoren kunnen de komende 6 weken hun stad gaan bewonderen in frisco-versie. De naar eigen zeggen 40 beste ijssculpteurs ter wereld hebben de afgelopen weken namelijk de 'wereld van Rubens' nagebouwd met 250 ton ijs en 100.000 kilo sneeuw. Eén van die 40 'ijskunstenaars' is een Vlaming. In 03-magazine las ik dat de man vroeger bakker was, maar liever ijstaarten dan brood bakte. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, zullen we maar denken.
De aanpalende festivaltent van het IJssculpturenfestival biedt ook een ijsbar, en naar verluid kunnen we misschien zelfs overnachten in het zogenaamde 'ijsbed'! Op eigen risico van afgestorven ledematen vermoed ik... Wie plannen smeedt om zijn schoonmoeder vakkundig te 'boetseren' kan bovendien zelf aan de slag in de 'Ice School'.
Kortom, allen daarheen, maar liefst niet allemaal tegelijk. Ik vind nu al nauwelijks parkeerplaats.