Een ander licht op Luminus...

Het zou me sterk verbazen als u nog geen verkoper van energieleverancier Luminus aan de telefoon hebt gekregen.

"Weet u wel hoeveel u kan besparen Meneer?"
"Geen flauw idee Mevrouw..."
"Zullen we u dan meteen wat informatie opsturen?"

Wie bevestigend antwoordt op de laatste vraag, en vervolgens in een stoïcijns stilzwijgen vervalt, heeft het spek aan zijn been. Zo blijkt uit een aantal krantenartikels en een dozijn lezersbrieven van diezelfde
krant. Luminus stuurt namelijk geen folder, maar een contract. De kleine lettertjes van dat contract vertellen dat wie geen contract van Luminus wil, moet reageren. Zwijgen is toestemmen, met andere woorden. Eigenaardig genoeg lees ik op hun website;

"Enkel als wij over uw volledige gegevens beschikken, kunnen wij u omschakelen naar Luminus."

Wat zijn volledige gegevens? Je gaat mij toch niet vertellen dat naam en adres volstaan? Kortom, de -op zijn zachtst uitgedrukt actieve- verkoopdienst houdt er dubieuze praktijken op na. Misschien daarom dat Luminus op zoek gaat naar een
Customer Services Supervisor, of in gewone mensentaal een;

"Integere medewerker die klantgerichtheid hoog in het vaandel draagt."

Eén goede raad; counter hun vlotte verkooppraatjes zo vlug mogelijk met de mededeling dat je geen gas in huis hebt -tenzij na het nuttigen van een portie chili con carne- en dat je het allemaal wel op het wereldwijde net zal gaan uitzoeken.
Een tweetal weken geleden stond er hier ten huize Zeveraar zelfs ééntje voor de deur, zonder afspraak! Nu wil ik best wel eens een eenzame uitnodigen, daar niet van, maar ik laat toch liever een licht schijnen op een verre vriend...