Alle mannen homo, nu op KanaalTwee!

"Ik ben thuis!Schatje? Ah,hier zitte gij."
"Burp, dag schaaaat, wat eten we vandenavond?"

Onder meer met
die gevleugelde woorden prijst KanaalTwee zijn nieuwe realityreeks 'De heren maken de man' aan op de radio. Vijf homo's geven een smaak- en stijlloze hetero een lesje in esthetiek. Het concept bewees zijn commerciële deugdelijkheid al in de V.S..
Dat het fijne programma teert op de heersende clichés van heteromannen met witte sokken en de lijfgeur van een fret, en homo's met satijnen hemden en kippenlederen peniskokers hoeft uiteraard geen betoog. Of dat nodig is, behalve voor de reclameblokken tijdens de onderbreking, is een andere zaak.
Ik kijk liever met weemoed terug op een tijdperk waarin mannen nog
gewoon man konden zijn. Ik heb geen boodschap aan mannen die kitsch verkopen als smaak. Laat mij maar gezond stinken met mijn neusharen.
Ach, het is altijd makkelijk om clichés in een satire te gieten. Misschien wordt het na 'De heren maken de man' eens tijd voor een reeks 'Lesbiennes maken de vrouw'. Of zoals de fantastische
Amélie O -een vrouw nota bene!- ooit eens schreef in haar column in Deng;

"Dat mannen meer vrouwelijke emoties (en gewoonten, als u er de ontharing bij rekent) zouden moeten ontwikkelen, is de grootste misvatting van deze moderne tijden. Ik vraag u met aandrang, beste lezeressen, waarom een groot aantal van u met grote verbetenheid eist dat mannen naar een verheven vrouwelijkheid in zich op zoek dienen te gaan, terwijl u er vaak niet eens de moeite voor doet te peilen naar uw eigen mannelijke zijde. Met wat voor recht mag een vrouw eisen dat een man water in zijn wijn klokt terwijl zijzelf haar verdroogde kutmanieren niet wil veranderen?"