Eigenbelang eerst!

Het consortium 'Tsunami 12-12' weigert stortingen van het Vlaams Belang. Zo blijkt uit de vrijdagse editie van de krant De Morgen. VB-voorzitter Frank Van Hecke had eerder Oxfam Solidariteit, één van de hulporganisaties van Tsunami 12-12, afgeschilderd als "een extreem-linkse organisatie waarin we niet veel vertrouwen hebben". Een mooi staaltje van vrije meningsuiting waar Oxfam niet om kon lachen, want; "Hun politiek programma staat haaks op onze visie en praktijk van internationale solidariteit."

Noem mij naïef, maar ik dacht dat 'Tsunami 12-12' bedoeld was om slachtoffers van de vloedgolf in
Zuid-Oost Azië te helpen. Ik dacht wel meer. Ik dacht dat alle hulp welkom was, hoe meer hoe liever. Ik dacht dat hulpverlening niks met politiek te maken had. Ik denk dat ik verkeerd heb gedacht...
Wie wordt hier beter van? Oxfam, omdat het zijn linkse oogkleppenego gered ziet, én het
Vlaams Belang omdat het zich nog maar eens kan wentelen in zijn geliefkoosde slachtofferrol, en zijn kans schoon ziet om electorale pasmunt te slaan uit de menselijke miserie in Zuid-Oost Azië;

"Wat met al die vele duizenden Vlamingen met een groot hart, die op 13 juni voor ons hebben gestemd en die na de ramp genereus in hun geldbeugel hebben getast? Mogen die hun geld nu terugvragen?"

Als het van Oxfam afhangt mogen die hun stem terugvragen van het Belang, vermoed ik. Ronduit shockerend om zien waar bij de hulporganisaties én het Vlaams Belang de prioriteiten liggen. Worstelen op het graf van 200.000 doden, foei! En dan schrikken dat we tsunamimoe zijn...


Update: Het consortium voelt het blijkbaar al stinken, want het laat op zijn site bij wijze van correctie weten dat het al dan niet aanvaarden van giften van het Belang "een beslissingsbevoegdheid is van elk van zijn leden."