Race naar succes op de Vlaamse buis

VT4 zendt vanavond de eerste aflevering van 'Succes in 100 dagen' uit. Zoals de naam al laat vermoeden -die klinkt als een timesharevacature in de krant- dagen de programmamakers 6 duo's uit om in 100 dagen een eigen zaak op te richten.
Ze krijgen daarvoor 10.000 euro startkapitaal, en moeten 8 weken lang pottenkijker Hans Otten en een 4-koppige jury naast zich dulden. De winnende onderneming strijkt 25.000 euro op.
Denk vooral niet dat de gemiddelde Vlaming zich voorstelt als de nieuwe
Ernst&Young. Bescheidenheid zit 'm in de Vlaamse klei. Gelegenheidsjurylid en Vlaamse reclamegoeroe Wim Schamp getuigt daarover in Gazet Van Antwerpen;

"De gekste voorstellen kregen we op dat vlak, gaande van rijdende frituren tot een discotheekfrituur of een frituur in de vorm van een aquarium."

Toegeven, klinkt erg veelbelovend. Doemdenkers die menen dat het Vlaamse ondernemerschap in het slop zit verwijzen we bij deze graag door naar Maria van Frituur 'Number One'.

En wij die dachten dat het competitie- en pak-de-poen-concept op de commerciële televisie zo'n beetje was uitgemolken. Even recapituleren; Big Brother, Expeditie Robinson, Peking Express, The Block, Idool... Allemaal fijne programma's waarin het erop aan komt je concurrenten zo tactvol en respectvol mogelijk te benaderen, en jezelf van je meest altruïstische kant te laten kennen. Kortom, de 10 geboden in praktijk in prime time op tv. U kijkt toch ook?