Slacht-tv: Vandenbosch's route

Slacht-tv is volgens deze krant de nieuwe trend op het kleine scherm. Kippenkoppen vliegen in het rond, everzwijnen, varkens, en koeien worden gekeeld, geiten gewurgd, en een onoplettende baviaan belandt op de barbecue. (Hetgeen de voormalige berggeit Filip Meirhaeghe volgende woorden ontlokte; "Die aap op dat vuur...het leek wel een kind.") Enfin, om maar te zeggen dat het bloed van ons scherm spat, als betrof het een bestiale versie van 'The Texas Chainsaw Massacre', of een rituele slachting in Irak of Nederland.

Gaia-voorzitter Michel -'van een krokodil maakt ge geen sjakossen!'- Vandenbosch kreeg een paar maanden geleden ook een uitnodiging voor
'Stanley's Route'. Hij weigerde. Tot zijn grote opluchting een paar maanden later;

"Nu ik de beelden op tv heb gezien, vind ik het grof dat ze me naar ginds wilden loodsen. Als ik had toegezegd, had ik daar ongetwijfeld vroegtijdig mijn koffers gepakt."

Een heerlijke rel, daar was het de televisiemakers ongetwijfeld om te doen. Al vinden wij al die verontwaardiging nogal hoog scoren op de schaal van hypocrisie. Psycholoog
Robin Ibens -bekend van Exp. Robinson- vat dat beestachtig treffend samen;

"Het paradoxale aan de mens is dat hij wel een dier kan consumeren, maar niet wil zien hoe het geslacht wordt en de link wil leggen. Dat confronteert ons met het oermenselijke in ons. Het doden van een dier om te overleven is zo oud als de mens, maar toch kijken mensen weg als er voor hun ogen een beest wordt geslacht. We hebben ons verheven tot gecultiveerde mensen en willen het dierlijke in ons meer en meer wegstoppen."

De nagel op de kop, al steekt dat dierlijke nog wel eens de kop op in een wat andere context. Bij het ritsen op de Antwerpse Ring bijvoorbeeld. Of wat had u gedacht?