Vlaamse mediasoap: Actua-TV, Bourgeois-VRT, Voetbal-VTM

De Vlaamse media maakten afgelopen week hun eigen soap. Zoek de cliffhanger!

1) De nieuwe themazender
Actua-TV zit sinds gisteren op de Vlaamse kabel. Tussen het knallen van de Champagnekurken door klonk hier en daar ook wat gemor. Niet onterecht, want de actua op krantenpapier leren ons dat de kersverse Wetstraat-nieuwszender uit de boot valt in Antwerpen en in zes kleine gemeenten in Vlaams-Brabant. Reden? De kabel zit vol. En vol is vol. Actua-TV zou de spitsuren afsnoepen van National Geographic Channel, maar de Antwerpse kabelmaatschappijen (red. Integan) zijn zo verslingerd aan de wondere wereld van bloeddorstige krokodillen, reusachige kip-etende spinnen, en andere levensbedreigende flora, dat ze de tijger voorlopig uit de boom kijken.
Begin dus niet als een bezetene te prutsen aan uw superdeluxe breedbeeldbuis met LCD-scherm en Dolby Surround System. U bent de politieke pineut. Het begrip 'nichezender' krijgt prompt een nieuwe dimensie.

2) Vlaams Minister van Media
Geert Bourgeois (N-VA) vraagt uw mening over de VRT. De verkozenen des volks beloven rekening te houden met uw verzuchtingen wanneer ze volgend jaar een nieuwe beheersovereenkomt op papier zetten. Kortom, spui uw gal. Internauten kunnen hier terecht.
Ondergetekende stelt zich vooral vragen bij de diversiteit op de openbare omroep. Waarom smeert Luc Bomans van 'Tersmissen Baget' altijd een smos, en nooit eens een Martino met extra veel tabasco?

3) De VMMa (aka VTM)
betaalde 7,3 miljoen euro voor de Champions Leage-uitzendingen. En apetrots dat ze zijn in het kot aan de Medialaan... Kijk Deferme & Co glunderen!
Hoogmoed komt voor de val. Het mediafabriekje, wier verslagen van de ondernemingsraad nog niet zo lang geleden bulkten van de onheilspellende financiële frasen, vergallopeert zich. Om dat te zien hoeft u zelfs nooit één van aartslelijke groene badges hebben gedragen. Dat ziet zelfs een woordvoerster. Diane Waumans van de VRT bijvoorbeeld in
GVA;
"Dit bedrag kan de VMMa nooit terugverdienen via reclame-inkomsten. Wellicht is het Champions-Leaguevoetbal binnenkort alleen nog op betaalzenders te zien."

Ach, alweer een prima reden om onze bierconsumptie op te krikken.