De stembanden van Bouyeri: godverdomme!

Mohammed Bouyeri, de beul van cineast Theo Van Gogh zaliger, zal nog even moeten wachten vooraleer zijn kudde eeuwige maagden in ontvangst te nemen. 'Levenslang' luidt de fatwa van de openbare aanklager, en geen Kees die eraan twijfelt dat de rechters een Salomon's oordeel overwegen. In Nederland is levenslang dan ook werkelijk levenslang. De geitenneuker die zijn stem verloor in naam van Allah, bleek plots toch nog over een koppel stembanden te beschikken. En, het moet gezegd, hij sloeg iedereen met verstomming. Eerst een woordje van dank aan de Almachtige;
"Ik wil god bedanken en vraag de hulp van god bij wat ik verder ga zeggen. Er is geen god dan Allah en Mohammed is zijn profeet."

Vervolgens een bloemetje richting slachtvee;
"Het verhaal dat ik me beledigd zou voelen als Marokkaan of dat Van Gogh me geitenneuker heeft genoemd, is niet waar. Ik heb me nooit beledigd gevoeld door hem. Hij was geen hypocriet. Ik weet dat hij de dingen uit overtuiging zei."

Een eerbetoon aan de advocatuur;
"De mannen achter mij verdienen het niet om zo door het slijk gehaald te worden. Ondanks dat ik hun ongeloof haat, geloof ik wel dat ze hun werk met overtuiging doen en dat kun je van veel mensen niet zeggen."

En een waarschuwing aan de wetgevende macht;
"U kunt het niet begrijpen. Als ik vrij kom en de mogelijkheid heb, dan zou ik het nog een keer doen."


Helaas pindakaas, er komt geen bisnummer voor Bouyeri. Tenzij op een feestje binnen de gevangenismuren. En wij weten eindelijk waar de woorden 'godsdienstwaanzin' en 'godverdomme' zijn voor uitgevonden.