De nieuwe Luminussmurf komt als zichzelf

Opgelet! De Luminus-smurf teistert de Vlaamse deurbel weer als vanouds, en hij komt dit keer gewoon als zichzelf. Wég uniform, wég namedropping aan de parlofoon. De nieuwe Luminusverkoper kondigt zichzelf aan als zijnde 'van het gas en de electriciteit' en dat hij eens wil praten 'over uw Electrabel-factuur'.

Wanneer het uiterst aimabele en fijngekapte commercieel genie al hijgend de derde verdieping bereikt van het vertrek van ondergetekende, verraadt een badge de identiteit van 's jongemans broodheer: Luminus. Omdat de begrippen 'empathie', 'beleefdheid', en 'gastvrijheid' ons uiteindelijk niet vreemd zijn, en het bij gelegenheid zelfs halen van verontwaardiging om misleidende verkoopstruken, laten we de man binnen. Desondanks maakt een lichte consternatie zich van ons meester wanneer we de Luminus-badge percipiëren. We confronteren de jongeman met het slechte imago van de energieleverancier in kwestie. Verleden tijd uiteraard, zo blijkt.
"Tja, ik geef toe dat we vroeger heel wat facturatieproblemen hebben gekend, maar die zijn nu definitief voorbij."

We gunnen 'm het voordeel van de twijfel, maar hebben hoe dan ook met een verkoper te maken. Wanneer we hem duidelijk maken dat er geen gas te verdelen valt in ons optrekje, druipt hij als een speer af.
"Oh maar, dan is het de moeite niet echt. Het prijsverschil bij Luminus zit 'm vooral in de gasfactuur, en minder in de electriciteitsfactuur."

Het verkoopsverschil zit 'm in het feit dat Electrabel tot nader order geen verkopers op pad stuurt die zich onaangekondigd opdringen in uw privéleven. En als er morgen één aan de deurbel hangt die een beetje vaag blijft in zijn aankondiging, wees dan een verwittigd(e) man of vrouw.